THE THREE MODELS

POLITICAL PARALLELISM

As the history suggests, the media in the Mediterranean countries are
relatively strongly politicized, and political parallelism is relatively high.
The style of journalism tends to give substantial emphasis to commen-
tary. Newspapers tend to represent distinct political tendencies, and this
is reflected in the differing political attitudes of their readerships. At
times newspapers play an activist role, mobilizing those readers to sup-
port political causes. Public broadcasting tends to be party-politicized.
Both journalists and media owners often have political ties or alliances,
and it remains fairly common for journalists to become politicians and
vice versa.

Greece is a strong example of this pattern. From the time of the exile
press, Greek newspapers have always been political instruments above
all, rooted culturally in passionate ideological divisions, and often tied
to the state and/or parties, which have provided financial subsidies, help
with distribution, and other forms of assistance. The many Athens news-
papers, especially, still reflect a wide range of ideologies, and their writing
is often highly polemical. Zaharapoulos and Paraschos (1993) give exam-
ples of their headlines when U.S. President George Bush visited Greece
in 1991, ranging from “National Success, the Cyprus Issue Is Solved,” to
“Frigid Bush: Cyprus Is Not Kuwait, said the Caesar.” Greek journalists
tend to be strongly opinionated and politically engaged, and often run
for political office.

The political identification of French newspapers varies, from clearly
ideological papers such as L’Humanité and La Croix to relatively apo-
litical regional papers. The major Paris dailies reflect broad political
tendencies, Le Monde and Libération representing the left-center, and
Le Figaro and France-Soir the right-center. The polemical style that can
often be found in Greece and could once be found in France is mostly
gone (Charon 1990). Still, as Albert (1983) put it:

French Journalism has always been more a journalism of expres-
sion than a journalism of observation: it gives precedence to the
chronicle and the commentary over summary and reportage. As
much as in the presentation of facts, it has always been interested
in the exposition of ideas. . . . In this, it is fundamentally different
from Anglo-Saxon journalism, for which news always has priority
over commentary.

Ferenczi argues that when the mass circulation press began to de-
velop in France, key elements of the news- and information-based

98



THE MEDITERRANEAN OR POLARIZED PLURALIST MODEL

Table 5.1 Functions of Paragraphs in U.S. and French News Stories

Reporting Only Background Interpretation Opinion

Le Monde 76.6% 7.5 17.1 6.6
Le Figaro 70.0 11.3 13.4 5.2
The New York Times 90.3 4.5 4.8 0.4

Anglo-American model were embraced. Articles of pure “doctrine or
reflection” gave way to a form of journalism that combined reporting
and commentary. But a strong emphasis on commentary remained, as
did an emphasis on style, creating a French model of journalism dis-
tinct from the Anglo-American. Information-oriented journalism, as
we shall see in greater detail near the end of this chapter, has made even
greater inroads into French journalism in the last couple of decades of
the twentieth century, as investigative reporting, for example, has be-
come common. But French journalism still includes a relatively strong
emphasis on commentary that reflects its political roots. Table 5.1 shows
the results of a content analysis of The New York Times, Le Monde, and Le
Figaro, with samples from coverage of national politics in the 1960s and
1990s, showing the percent of paragraphs devoted to four journalistic
functions: reporting events and statements, giving background, giving
interpretation (usually involving comments about the motives, causes,
or consequences of an action or event), and giving opinions.* In all three
papers, the reporting function predominated, accounting for 90 per-
cent of The New York Times paragraphs and more than 70 percent of
those in the French papers. The French press, however, clearly put more
emphasis on background, interpretation, and opinion, the latter, for ex-
ample, accounting for 6.6 percent of paragraphs in Le Monde and less
than 1 percent in The New York Times. When Times stories were coded
for opinion it usually involved the journalist drawing conclusions about
disputed facts; in the French press it was more likely to involve policy
advocacy or value judgments about political actions. We did not find

* The sample includes 318 stories and 1,479 paragraphs from Le Monde; 308 stories
and 1,350 paragraphs from Le Figaro; and 358 stories and 3,189 paragraphs from
The New York Times. Dates were selected randomly from 1965-7 and 1995-7, and
every other story dealing with national politics was coded. Paragraphs were coded for
their predominant function and in paragraphs that clearly had multiple functions,
more active forms of journalism were coded over less active forms — opinion over
interpretation, over background, over simple reporting. Coding of the French papers
was done by Rod Benson and coding of the U.S. paper was done by Mauro Porto.

99



THE THREE MODELS

consistent differences between the two decades we studied, the 1960s
and 1990s.

Here is a fairly typical example of commentary-oriented political re-
porting in the French press. On June 21, 1991, the lead story in Le Monde
concerned a “polemic on immigration” between Socialist Prime Minister
Edith Cresson and conservative President Jacques Chirac. Under the
headline was a “chapeau” or “hat,” a paragraph reporting what American
journalists would call the “peg” for the story, a statement the previous
day by Cresson criticizing Chirac. Below it was a story by Bruno Frappat,
one of the paper’s top political editors, which began like this (insofar as
a translation can do justice to the typically literary French style!):

Yes, immigration poses a problem for France. No, over thirty years,
governments have neither seen it coming nor been able to prepare
themselves properly [#n’ont rien vu venir ni rien su maitriser]. Yes,
ineffectiveness is general and imagination failed, except at the base
[i.e., at lower levels of society]. Yes, economic gloom augments the
bitterness of the tensions.

Against a background of impotence two discourses confront one
another: denial and hysteria. The angelic left cannot hide its dis-
comfort with the stubborn facts. Right wing extremists are gaining
ground every day with their simplistic local-bar-style “send’em
back where they came from” solutions.

What’s new: the right, its eye fixed on ballot box, is falling
into line behind a common message. The 19th of June, in
Orléans, Jacques Chirac spoke of an “overdose” and complained
of the “French worker,” same-floor neighbor of immigrants,
driven “crazy” by the “noise and the smell.” Michel Poiniatowski
[a conservative politician] flatters himself, in [an interview in] Le
Figaro, to have gone “further” than Jean Marie Le Pen [leader of
the anti-immigrant National Front].

There are words which emit a foul odor.

In Ttaly — as also in France — earlier traditions of a politicized press
were reinforced by the experience of Fascist dictatorship and the Lib-
eration. Under Fascism, of course, the media were expected to serve
political ends — Mussolini was a journalist. And with the Liberation
the first newspaper licenses went to anti-Fascist political forces. As we
have seen, the party press was extremely important in the immedi-
ate post liberation period. As commercial papers reemerged, they too
would have political orientations, for reasons we will explore a bit later.

100



THE MEDITERRANEAN OR POLARIZED PLURALIST MODEL

Commentary-oriented journalism was the rule. To quote Forcella (1959)
once again:

When I first started doing journalism, I thought journalism was be-
fore all else information, facts, news. . . . But I sadly learned, slowly,
too slowly, that I was greatly deceived. Facts for a political journalist
never speak by themselves. They either say too much or too little.
When they say too much you have to make them speak more softly,
when they say too little you have to integrate them to give them
their proper meaning. Clarity in this work is a cumbersome virtue
(454).

The dominant form of political reporting through the fifties and six-
ties was a kind of article known as the pastone, written by the most
prestigious journalists and appearing on the front page (Dardano 1976),
which combined a review of the major political developments of the
day with comments by the journalist (a form similar in many ways to
what the French call the chronique and the Spanish call the crénica). Even
as more market-oriented papers emerged, beginning in the 1970s, they
did not abandon political identities or commentary-oriented journal-
ism (Mancini 2000a; Roidi 2001). La Repubblica was the pioneer in the
shift toward a more market-oriented newspaper industry in Italy. It in-
troduced more colorful writing and graphic presentation; broadened its
agenda to include more entertainment and culture and eventually sports
and crime; hired women reporters; and increased female readership. Yet
it is clearly a paper of the left and a prime example of a paper that offers
“orientation rather than just news facts,” in the words of its founder,
Eugenio Scalfari (quoted in Poggioli 1991: 6). In the first issue of La
Repubblica (January 14, 1976, p. 6), Scalfari wrote:

This newspaper is a bit different from others: it is a journal of
information that doesn’t pretend to follow an illusory political
neutrality, but declares explicitly that it has taken a side in the
political battle. It is made by men who belong to the vast arc of the
Italian left.

In the 1990s two other Italian papers, L’Indipendente and Il Giornale,
moved toward a still higher level of sensationalism in the search for read-
ers, characterized by screaming headlines of a sort previously unknown.
Both are also highly political — L’ Indipendente, close to the right-wing
Northern League and Il Giornale, the voice of Berlusconi’s Forza Italia.
The history of L’Indipendente is very illustrative of Italian journalistic

101



THE THREE MODELS

Table 5.2 Party-Press Parallelism in Italian Newspaper Readership, 1996

Communist Democrats Popular Northern Forza National
Refounding of the Left ~ Party League  Italia Alliance

Corriere della sera 64 89 120 100 111 100
La Repubblica 124 156 122 54 34 62
La Stampa 71 105 81 215 98 65
Il Giornale 28 22 8 57 260 188
Il Giorno 0 75 61 246 164 93
La Nazione 84 70 193 0 88 153
Il Mattino 97 88 135 13 99 162
Resto del Carlino 126 111 135 56 83 85
Gazzetta 50 87 27 0 97 203
Mezzogiorno
L’Unita 165 245 19 19 19 35
L’Avvenire 47 47 613 60 27 60

Source: Sani (2001: 205).

Figures show the number of voters of a given party that read each paper, per hundred
readers of that paper in the population as a whole. Thus figures over 100 indicate that voters
of that party are overrepresented in the paper’s readership; figures below 100 indicate that
they are underrepresented.

culture: it was started to be the Italian counterpart of the Anglo-Saxon
“objective,” neutral newspaper, with “cold” headlines and a very low level
of news dramatization. But the attempt was not successful. Its circula-
tion remained small and soon its editor and founder was forced to resign
and the owners appointed a new editor, Vittorio Feltri, well known as a
combative journalist willing to take part in political struggle. Soon the
daily became the “unofficial voice” of the Northern League. Some Italian
papers, La Stampa or 1l Corriere della Sera, especially, tilt more toward
information and less toward commentary than papers such as La Repub-
blica. But in general, commentary-oriented journalism has survived the
shift toward a stronger market orientation in the Italian press. Indeed
it could be argued that partisanship has been particularly intense in the
Italian press since media mogul Berlusconi entered politics.

One common manifestation of political parallelism is a significant
differentiation of media in terms of the political orientations of their
audience. Table 5.2 shows the political orientations of the readerships
of Italian papers from 1996. The figures make clear that the choices of
Italian newspaper readers are still strongly influenced by politics.

102



THE MEDITERRANEAN OR POLARIZED PLURALIST MODEL

Italian newspapers have also often taken an activist role, mobiliz-
ing their readers to support political causes and participate in political
events. Of course, this role was central to the party press; but it was never
exclusive to them. Commercial papers as well often include information
on how to get to a political demonstration, and will at times campaign
for political causes. In 1974, to take a particularly dramatic example,
when a key referendum was being held to overturn Italy’s new law per-
mitting divorce, the entire front page of Il Messaggero was taken up with
the word “No!” Individual journalists often play activist roles; the head
of the journalists’ union led a demonstration protesting the actions of
the police against protestors at the World Trade Organization meeting
in Genoa in 2001.

In Spain and Portugal, the tradition of a pluralistic and politically
engaged press was cut off by dictatorship. In Portugal, it reemerged
dramatically with the revolution of 1974. As the revolution radicalized,
newspapers and radio stations were taken over by politicized journalists;
the Journalists’ Union described their role in these terms:

Newspapers should be defined as organs of anti-fascist, anti-
colonial and anti-imperialist combat, intransigently on the side of
the interests and struggles of laborers, workers, peasants, popular
masses and the exploited (quoted in Agee and Traquina 1984: 13).

Eventually, as political parties developed, newspapers became aligned
with them, and often were funded by parties or by the state — many
newspapers had been owned by banks before the revolution, and became
state property when the banks were nationalized. In the 1980s, however,
state-owned newspapers were privatized, the press and radio indus-
tries moved more into the commercial sphere, and the degree of party-
politicization has declined considerably.

The Spanish transition to democracy was a more gradual, elite-
managed transition. In the absence of fully formed democratic institu-
tions, “media served as conduits for information about the strategy for
political change being implemented by the reformist Suérez government,
as well as platforms for the articulation of political demands by newly
emerging political and trade union organizations” (Gunther, Montero,
and Wert 2000: 45). This new pluralist press, the so-called Parlamento de
Papel (Parliament of Paper) emerged in a commercial context, though
with strong political ties. The key event was the launching of EI Pais by
the commercial media conglomerate PRISA in 1976; “its principal stock-
holdersincluded all the representatives of the political families that would

103



THE THREE MODELS

govern during the transition to democracy” (Gunther, Montero, and
Wert 2000: 45). El Pais was joined several months later by Diario 16.
In the transition period, an advocacy orientation was common among
Spanish journalists, who often saw it as their role to promote the new
democratic regime and to oppose Francoism. Canel, Rodriguez, and
Sanchez (2000: 128-32) and Canel and Piqué (1998) found that in the
late 1990s 40 to 50 percent of Spanish journalists still considered it an im-
portant part of the journalists role to “promote certain values and ideas”
and to “influence the public”; advocacy orientations were most common
among older journalists who had worked during the transition period.

While political parallelism has declined in most of Europe in the last
decades of the twentieth century, it is reasonable to argue that it has
increased in the new Spanish democracy, resulting in a division of most
of the media into two rival camps. In this sense there is a parallel with
the Italian case, where media partisanship has also increased in recent
years. When the Spanish Socialist Workers Party (PSOE) came to power
in 1982, ending the initial phase of transition to democracy, PRISA,
which also included the most important radio network, publishing, and
eventually television interests, became fairly closely aligned with the
new governing elite, as its owner was an important advisor to President
Felipe Gonzélez. Eventually an opposition camp began to form around
the traditional conservative newspaper ABC (historically associated with
the monarchist movement), the Church-owned radio network COPE,
and a new newspaper, El Mundo, which was formed in 1989 following a
conflict within Diario 16 and was read while the PSOE was in power by
supporters of the two principal opposition groupings, the conservative
Partido Popular (PP) and Izquierda Unida (IU), the United Left, whose
core is the Communist Party. Gunther, Montero, and Wert (2000) report
figures from a Spanish election survey — reproduced in Table 5.3 — that
show that in Spain, as in Italy, the readerships of national newspapers
continue to reflect political divisions. El Mundo built its popularity as
an opposition newspaper to a significant extent by breaking a series
of scandals involving PSOE finances and human-rights violations in the
war against Basque terrorists, and Gunther, Montero, and Wert also show
that readers of El Mundo and ABC were much more likely to consider
corruption a serious problem than readers of El Pais.

Both media partisanship and government pressures increased as elec-
tions became increasingly competitive in the 1990s. After 1996, when the
Partido Popular came to office, media grouped around PRISA became
the opposition camp. A progovernment camp formed around El Mundo,

104



THE MEDITERRANEAN OR POLARIZED PLURALIST MODEL

Table 5.3 Party-Press Parallelism in Spanish Newspaper
Readership, 1993 (percentages down)

Newspaper Read Most Frequently

El Pais ABC El Mundo
Voted for PSOE 36% 13% 10%
Voted for PP 14 74 38
Voted for IU 24 3 21
Voted for other party 7 5 2
Did not vote 19 5 29

Source: 1993 Spanish CNEP Survey reported in Gunther, Montero,
and Wert (2000: 46).

COPE, and the privatized state telecommunications company, Telefénica
de Espania (headed by a childhood friend of President José Maria Aznar),
which gained control of the private television company Antena 3 and the
radio network Onda Cero, and launched a rival satellite television oper-
ation to compete with PRISA’s Canal Plus (Bustamante 2000). Among
major national media, only the private television channel Tele 5, largely
owned by foreign capital, has remained more or less outside of these
camps. Regional media reflect the often special political alignments of
the autonomous regions — the Barcelona paper La Vanguardia, for ex-
ample, being close to the Catalan Nationalist CiU.”

With the tradition of the political press interrupted in Spain, the in-
fluence of the American form of professionalism has been fairly great, at
least as far as the newer papers are concerned (the traditional conservative
paper ABChas been characterized by a much more explicitly ideological
style).S The Style Book of El Pais (1996) says onits first page, “information
and opinion shall be clearly differentiated from one another.” Neverthe-
less, even at the newer Spanish papers, advocacy traditions coexist with
the influence of neutral professionalism. Pedro J. Ramirez, director of
El Mundo, for example, wrote in his initial article introducing the paper
that it would be “un drgano radical en la defensa de sus convicciones” — “a
radical organ in defense of its convictions” (quoted in Barrera 1995: 126).

> Barrera (1995: 106ff) gives a much more detailed discussion of the evolution of its
political orientation during the period of PSOE rule.

¢ Gunther, Montero, and Wert (2000: 55) argue that both ABC and EIl Mundo mix news
and opinion more than EI Pais.

105



THE THREE MODELS

On contentious issues one can often see sharp political differences in the
Spanish media, manifested in contentious headlines, patterns of selec-
tion and emphasis (including both articles and photography) and bitter
polemics in editorials. To take one typical example — a fairly subtle one
by Spanish standards — when Spanish judge Balthasar Garzén moved
to bring former Chilean dictator Augusto Pinochet to trial in Spain, the
media belonging to the different camps treated the case in widely varying
ways: the Left in Spain thinks of the Right as still in some sense Fascist
at heart, so the Pinochet case had important ideological implications.
Thus when Spanish Foreign Minister Matutes commented on the deci-
sion of Chilean President Frei to contest the Spanish extradition order
in the World Court of Justice (September 20, 1999), El Pais carried the
headline, “Matutes applauds the decision of Chile to take to the Tribunal
of the Hague the ‘Pinochet case’” —associating the Partido Popular gov-
ernment with the defense of Pinochet. EI Mundo saw no such defense
of Pinochet in the Minister’s statement: “Matutes says Frei acted under
pressure in the ‘Pinochet case.”” One survey of Spanish journalists found
that more than 85 percent believed information and opinion were often
mixed (Ortega and Humanes 2000: 168).

POLITICAL PARALELLISM IN PUBLIC BROADCASTING

Public broadcasting systems in the Mediterranean countries have also
tended to be party-politicized, “politics over broadcasting” systems.
French television under de Gaulle was the quintessential case of what
we called in Chapter 2 the “government model” of broadcast organi-
zation. De Gaulle considered control of television essential to effective
government. The top personnel of the public broadcasting company
Radio Television Frangaise (RTF) were appointed directly by the Min-
ister of Information until 1964 and were under tight political control
even later (Kuhn 1995). Through the 1960s and 70s changes in govern-
ment in France would be reflected directly in the personnel and policies
of public broadcasting, as in any other agency of government. After a
series of reforms in the 1980s that failed to establish an independent
broadcasting regulator — mainly because governments were unwilling
to make appointment on a basis other than political loyalty — France
moved significantly away from government control with the formation
of the Conseil Supérieur de I’Audiovisuel (CSA) in 1989 (Kuhn 1995;
Hoffmann-Riem 1996). One third of the members of the CSA are ap-
pointed by the president of the Republic and one third each by the

106



	PART II The Three Models
	FIVE The Mediterranean or Polarized Pluralist Model
	POLITICAL PARALLELISM
	POLITICAL PARALELLISM IN PUBLIC BROADCASTING



